CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Feb 28, 2011

Wanita dan Air Mata


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. Segala pujian buat pemilik cintaku, Allah Rabbul Alamin, raja sekalian makhluk, yang tidak pernah tidur dan yang tidak pernah leka meninggalkan kita. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kekasihku, Nabi Muhammad s.a.w, ahlul bait serta para sahabat.

Alhamdulillah, diri ini masih diberi kesempatan untuk menconteng di ruangan maya ini. Post kali ini, berkenaan dengan muslimat dan air mata. Sebelum tu, nak tanya sahabat2, pernah menangis tak? Of course, semua akan mengiakan. Siapa yang tak pernah menangis. Setiap insan di atas muka bumi ini Allah telah kurniakan satu nikmat yang boleh meredakan hati yang rawan, menenangkan jiwa yang gundah iaitu air mata.


"Orang manja yang suka menangis" erm, ada betul, ada salah dengan statement ni. Terpulang pada siapa yg menilainya. Biasanya statement ni ditujukan pada muslimat sebab tu post saya lebih pd muslimat. Air mata dan muslimat.. sungguh sinonim. "kadang2 perempuan menangis tanpa sebab yang jelas". Ya, saya pun terfikir begitu. Tapi tahukah kalian apa sebenarnya yang tersirat disebalik air mata kaum hawa ni??

Saat Allah ciptakan wanita, Allah membuatnya menjadi sangat utama. Allah ciptakan bahu wanita agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

Allah berikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahim, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila ia telah membesar.

Allah berikan keperkasaan yang akan membuat wanita itu tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.

Allah berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.

Allah berikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak-anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya.

Allah berikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak.

Allah berikan kepada wanita kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

Dan akhirnya, Allah berikan wanita air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat kita gunakan bila masa pun kita inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana air mata ini adalah
"air mata kehidupan."



Duhai sahabat muslimat sekalian, biarpun anugerah ini dihadiahkn pd kita, janganlah biarkan air matamu terbuang sia-sia dek perkara yang tidak mendekatkan dirimu dengan Pemberinya. Alirkanlah air mata yang dicintai oleh pengurnia air mata. Air mata bukanlah tandanya kita lemah. Dari air mata inilah lahirnya kekuatan dan ketabahan seorang wanita..

wallahuallam..

~untuk mnjadi yg terbaik masih belum kumampu, nmun kucuba sedaya upya


4 komen anda:

Anonymous said...

ye ke, patut r ada ambe nangis... arini befday dia,, tak wish pun huhu

takkan kena beli coklat tblrone g kot hehe

~hantu

Anonymous said...

#pembetulan
ye ke, patut r *adik ambe nangis... arini befday dia,, tak wish pun huhu

takkan kena beli coklat tblrone g kot hehe

~hantu

Cahaya Mata said...

@hantu baik hati

isk3..mcmne plak bleh x ingt besday adik tu.. nmkpk gayanya mncari plak la cklat toblorone tue..
mahal tue..tp xpe, asal adik suka:)

Cahaya Mata said...

klau nk share kat fb, tekan kat perkataan2 yg kluar kat link tu,then delete ataupun highlight isi blog and paste dekat perkataan tadi..sistem blog ni, bile kite share yg ade komen,die akn quote komen tu kat link..jadi tukar la pkataan tu ye=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sponsor