CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Jan 11, 2011

Tujuh Keajaiban Dunia

Assalamualaikum w.b.t ....

TUJUH KEAJAIBAN DUNIA.....

Sekelompok siswa-siswi kelas geografi sedang mempelajari "Tujuh Keajaiban Dunia." Pada awal pelajaran, mereka diminta untuk membuat senarai apa yang mereka fikir merupakan "Tujuh Keajaiban Dunia" ketika ini. Walaupun ada beberapa ketidak-sesuaian, sebahagian besar senarai diperolehi:

1) Piramida
2) Taj Mahal
3) Tembok Besar Cina
4) Menara Pisa
5) Kuil Angkor
6) Menara Eiffel
7) Kuil Parthenon

Ketika mengumpulkan senarai pilihan, pensyarah memperhatikan seorang pelajar, seorang gadis yang pendiam, yang belum mengumpulkan kertas kerjanya. Jadi, pensyarah bertanya kepadanya apakah dia mempunyai kesukaran membuat senarainya. Gadis pendiam itu menjawab, "Ya, sedikit. Saya tidak dapat memilih kerana sangat banyak."

Pensyarah berkata, "Baik, katakan pada kami apa yang kamu miliki, dan mungkin kami dapat membantu memilihnya." Gadis itu ragu sejenak, kemudian membaca, "Saya fikir, "Tujuh Keajaiban Dunia" adalah,

1) Dapat melihat,
2) Dapat mendengar,
3) Dapat menyentuh,
4) Dapat menyayangi, 

 Dia ragu sebentar, dan kemudian melanjutkan,

5) Dapat merasakan,
6) Dapat tertawa,
7) Dan, Dapat mencintai 

Ruang kuliah tersebut sunyi seketika.

Pengajaran Cerita Ini: Alangkah mudahnya bagi kita untuk melihat pada eksploitasi manusia dan menyebutnya "keajaiban". Sementara kita lihat semua yang telah Tuhan kurniakan untuk kita, kita menyebutnya sebagai "biasa". 

Semoga anda hari ini diingatkan tentang segalanya yang betul-betul ajaib dalam kehidupan anda.


Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?  (Fusshilat: 53)


Wallahuallam

~untuk menjadi yg terbaek masih belum kumampu, nmun kucuba sedaya upaya
SmileyCentral.com

2 komen anda:

soutulmujahid.com said...

emm.. kurang faham dgn artikel ni

Musafir Cinta Ilahi said...

@SoutulMujahid

mm..mcm ni..biasenya kalau ditanya ape keajaiban kat dunia ni..msing2 akn jwab spt taj mahal, piramid etc..
(mcm student2 kat ats tu jwb)

tapi kalau kita perhatikan yg gadis pendiam tu, dia merasakan terlalu bnyak benda ajaib kurniaan Allah, smpai tak tahu nak tulis yg mana(sbb cikgunya sruh tulis tujuh je keajaiban)..maksudnya, bagi gadis tu, setiap kurniaan Allah sperti mata(melihat), telinga(mndengar), tangan(merasai) mulut(berckap)baginya adlh keajaiban..

tpi kbnyakan manusia hari ni menganngap kurniaan Allah tu sbgai benda yg biasa je..

faham tak??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sponsor