CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Nov 7, 2010

~Kuasa Cinta~

Assalamualaikum w.b.t..Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad S.A.W dan juga ahlul bait serta sahabat2 baginda. Salam perjuangan buat para pencinta shuhada, mujahidin wa mujahidah, serta muslimin wa muslimah yg sentiasa thabat bekerja untuk Islam. Tidak lupa salam sayang buat ibu dan ayah tercinta di kampung yang sentiasa mendoakan yang terbaik buat anaknya ini..



When the self is made strong by love
Its power rules the whole world
The heavenly sage who adorned the sky with stars
Flunked these buds from the bough of the self
Its hand becomes God's hand
The moon is split by its fingers
It's the arbitrator in all the quarrels of the world
~syair muhammad iqbal(pujangga sufi, ahli falsafah islam)

(paham tak...??erk..xpaham eh..??erm..bace slow2 untuk memahami syair ni..^__^ )


Hebatkan CINTA!Cinta mampu membuatkan mata yang celik menjadi buta..Cinta mampu menjadikan yg jauh mnjadi dekat, yang pahit menjadi manis, yang buruk menjadi cantik..Itulah hakikat cinta..Sejauh mana tafsiran anda tentang cinta terpulang pada pendapat masing2. Ibnu Qayyim berkata, "Tidak ada batas cinta yang lebih jelas daripada perkataan cinta itu sendiri, membatasinya jelas hanya akan menambah kekaburan dan hambar maknanya. Maka, batas dan penjelasan cinta tersebut tidak dapat dilukiskan hakikatnya secara jelas, kecuali dengan perkataan cinta itu sendiri."




Bagaimana pula dengan kita??Apa erti cinta pada kita??Apakah CINTA yang kita dambakan sekarang membawa kita kepada pengertian sebenar tentang CINTA..?Apa yang ada dengan cinta sehinggakan manusia sanggup menjadi hamba cinta. Sehinggakan seorang wanita sanggup menggadaikan maruahnya demi meraih cinta seorang lelaki. Sehinggakan seorang lelaki sanggup berpaling dari amaran Tuhannya dengan menikmati seorang puteri yang belum halal untuknya. Saya sayang awak! Awak sayang saya! Saya cinta awak! Awak cintakan saya! Tiada siapa yang boleh pisahkan kita kan awak!!


Allah tidak menjadikan bagi seseorang dua hati dalam rongganya….” 
[Al-ahzab : 4] 

Ayuh, berfikir sejenak. Berfikir tentang CINTA. Pada siapa cinta itu selayaknya di lafazkan..Pada siapa cinta itu patut diluahkan..Pada siapa cinta itu patut disuburkan. Dan sudah semestinya cinta yang lahir dalam hati adalah untuk merebut redha ilahi..Jika cinta manusia yang menjadi dambaan, menjadi pujaan, menjadi kegilaan..dimanakah tempat Allah sebagai PENCIPTA CINTA dihatimu. Sedangkan DIA yang mencipta cinta untuk sekalian hambaNya..oh, selfish nya diri!


Oh manusia!Apakah yang kau cari dalam hidup ini..Lupakah kita pada kehidupan di sana. Kenapa mengejar cinta yang belum pasti, sedangkan cinta yang hakiki terhampar nyata. Kenapa perlu bersusah-susah untuk memiliki cinta pasang surut dari insan lemah, sedangkan ada Yang MAHA Hebat sedang mencintai kita berterusan.. jika dihitung cinta dan kasih sayangNya pada kita, tidak cukup untuk dibandingkan dengan langit yang terbentang di angkasa, tidak cukup utk dibandingkan dengan lautan di seluruh alam, dan tidak cukup untuk dibandingkan dengan hamparan bumi. SubhanaAllah! Begitu hebat cintaNya! 
Allah                                                                                                            Ya Allah, aku malu denganMu..Untuk mengatakan hati ini benar-benar mendamba cintaMu kerana cintaMu selalu mendahului cinta hamba-hambaMu..Aku malu untuk mengungkapkan rinduku padaMu kerana KAU terlebih dahulu menyatakan rinduMu padaku. Aku malu untuk mendamba CintaMu yang AGUNG, sedangkan cintaku padaMu hanyalah cinta dari seorang hamba yang penuh dengan selut dosa..Maafkan kami Ya Allah, seandainya kami lalai dalam mencintaiMu..Kau pimpinlah kami ke arah lorong-lorong yang membawa kami ke arah cintaMu, Ya Rabbul Izzati...

~untuk menjadi yg terbaik juga masih belum kumampu, nmun kucuba sedaya upaya

SmileyCentral.com

10 komen anda:

Abu Luqman said...

salam ziarah pagi...tnet slow..c box tak keluar ye

nur said...

"Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(3:31)

salam mujahadah ya ukhti!

Anonymous said...

cinta fitrah menjadi ujian hati..
lalu ku merasa terhina dan serasa hati ini seakan dikotori, bila cinta kepada manusia yg tidak halal bagiku menyapa diri..

-asrar b.u

NiaNurani said...

@abu luqman
-xpe2..line sini pun slow juge..=)

@nur
-Hadist riwayat Abu Dawud dengan sanad yang shahih dari Anas bin Malik:
"Ada seorang laki-laki berada di dekat Nabi Shalallaahu ‘alaihi wa sallam, kemudian kepadanya lewat seorang laki-laki lain. Laki-laki yang di dekat Rasulullaah Shalallaahu ‘alaihi wa sallam berkata, “Wahai Rasulullaah Shalallaahu ‘alaihi wa sallam! Sungguh aku mencintainya.” Maka Rasulullaah Shalallaahu ‘alaihi wa sallam bertanya, “Apakah engkau sudah memberitahukannya?” Ia menjawab, “Belum” Rasulullaah Shalallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Beritahukanlah kepadanya!” Kemudian ia mengikutinya dan berkata, “Sungguh aku mencintaimu karena Allah.” Laki-laki itu pun berkata: “Semoga engkau dicintai Allah, yang karena-Nya engkau mencintaiku.”

ps:-ana mencintai ukhti kerana Allah..=)blooming ukhwah till jannah!

@asrar
cinta itu sgt suci maknanya..dan bohonglah jika dlm hati se2org itu tdak mempunyai perasaan cinta..siapa yg berani menidakkan cinta..??cinta itu mmg fitrah manusia, asrar..kita tdk dpt lari dari cinta meski seluruh dunia mengecam kita..seandainya cinta tdak halal mngetuk pintu hatimu, bermuhajadahlah menangkisnya..=)

ps:-smoga cinta Allah sntiasa mengirimu shbt!doakan nia juge yea..^__^


"Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah.
(Al-Baqarah : 165)"

Anonymous said...

wuuuu, nia2,,, ambe syor kan niar wat satu novel lah,, macam dah nampak kemajuan dari penulisan ni.. apa macam,, best ty =)

bro m

NiaNurani said...

@bro m
-novel..??manelah hamba reti nk karang novel..=)
kalau karangan budak darjah satu reti la..(:

SoutulMujahid said...

owh cinta :((

NiaNurani said...

@SoutulMujahid
-ermm..knapa?kelu..???

budakkecik said...

Cinta itu milik Allah...dan kepada Nya sahaja yg layak kita cintai...namun, Allah telah meminjamkan kita Cinta itu supaya mampu mencintai orang lain...apapun, setelah kita kehabisan hayat, maka hilanglah ia kecuali Cinta yg hakiki yg bersama-sama kita bertemu Allah.

NiaNurani said...

@budakkecik
-benar sekali kata saudara..kasih syg yg kita nikmati skrang adlh hasil drp kurniaan cintaNya pda kita..berkasih syglah krnaNYA...

bercinta sampai syurga^__^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sponsor