CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Feb 13, 2011

Awak lupe ke? Hari ni kan "Valentine Day"

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. Alhamdulillah, segala pujian buat Tuhan sekalian alam. Salam dan selawat  buat junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w, keluarga baginda serta para sahabat.
Jom kempen bersama Sunah Suka Sakura
14 FEBRUARI...Tarikh ini amat sinonim dengan masyarakat kita sekarang. Pada tarikh ini sang kekasih akan mempersembahkan cintanya pada pengarang jantung hati. Tapi mengapa pada tarikh ini?? Bukankah perasaan sayang dan cinta itu sepatutnya mekar setiap hari di dalam hati?? Sepertimana Allah menyayangi kita setiap hari dan DIA tidak pernah menetapkan hari yang khusus untuk berkasih sayang sesama UMAT ISLAM. Fikir-fikirkanlah sahabat-sahabatku sekalian..(^;^)

Mari kita ikuti perbualan antara seorang suami dan isteri kat bawah ni...

Kuala Lumpur
14 Februari
7.00 p.m.

Di muka pintu rumahku…
Kelihatan suamiku terpaku di halaman rumah…

Suami : Assalammualaikum…Abang dah balik…

Isteri : Waalaikumsalam w.b.t. Alhamdulillah abang selamat sampai.

(Senyum dia lain macam hari ini…Ada apa-apa ke…? Tak dapat nak agak…sampailah dia cakap…)

Suami : Awak, awak, saya ada hadiah untuk awak ni…Ni abang belikan khas untuk awak…(sambil menghulurkan sejambak bunga ros merah).

Isteri : Eh, eh… cantiknya bunga ni…Bunga ni sempena apa pula …?

Suami : Awak lupa ke? Hari inikan Valentine Day, HARI KEKASIH

Isteri : (TERGAMAM!!)

Suasana senyap seketika...

Suami : Kenapa tiba2 awak sedih.. Abang ada buat silap ke?

Isteri : (Inni akhafullah(sesungguhnya saya takutkan Allah))..Abang, saya menghargai niat murni abang untuk menggembirakan hati saya, tapi...

Suami : Tapi mengapa....?

Isteri : Saya yakin dan percaya kebahagiaan & rasa cinta itu milik Allah… Dia menganugerahkan kepada sesiapa yang dikehendakinya…orang-orang yang dikasihiNya…

Suami : Benar…tetapi apa kaitannya dengan bunga dan hari kekasih? Salahkah kita MELAHIRKAN RASA SAYANG & KASIH kepada YANG DISAYANGI pada VALENTINE DAY? Hari yang memang dikhaskan untuk meraikan yang teristimewa…macam awak…

Isteri : Tapi abang, kitakan orang Islam. Islam itu CARA HIDUP YANG SEMPURNA. Kita TIDAK PERLU MENIRU cara hidup ORANG BUKAN ISLAM yang hanya bersandarkan hawa nafsu…

Di dalam sepotong Hadith yang terdapat di dalam Sunan Abi Dawood,
Rasulullah SAW telah bersabda,
“Barangsiapa yang meniru atau berkumpul meramaikan sesuatu kaum, maka dia adalah dari kalangan mereka”.

Suami : Jadi, kalau kita menyambut perayaan yang orang bukan Islam sambut, maka kita tergolong dalam golongan mereka?

Isteri : Ya…naudzubillahi min zalik (mohon perlindungan kepada Allah dari hal tersebut)

Suami : Tapi awakkan isteri abang…tak salah rasanya abang bagi hadiah BERSEMPENA dengan HARI KEKASIH ni… Nanti orang kata abang ni out-of-date, ‘anti-pemodenan’, ‘anti-globalisasi’, ‘kolot’ dan bermacam-macam lagi…

Isteri : Walaupun saya sah milik abang, tapi HUKUM Allah tetap perlu kita PATUHI. Kitakan HAMBA kepadaNya. Mana bukti taat dan setia kita kepada Allah.. Bukankah kita bersatu untuk mencapai REDHANYA…Perlukah kita menderhakai Allah semata-mata untuk menyenangkan hati manusia? Baik dipandangan manusia tidak semestinya baik dipandangan Allah.. Apa yang lebih penting adalah NILAIAN ALLAH terhadap DIRI KITA

Allah SWT menyebut di dalam Al-Quran,
“Bagi setiap umat itu telah Kami jadikan bagi mereka amalan
yang mereka ikuti.” (Al-Hajj: 67)

Dalam sebuah kitab, Iqtidha al-Sirat al-Mustaqeem (jilid 1, muka surat 470) menyebut :
'Bersetuju dengan perayaan mereka, adalah merupakan persetujuan ke atas perkara kufur. Bersetuju dengan
mana-mana aspek kecil kepercayaan mereka adalah sama dengan kepercayaan terhadap cabang kufur…'

Isteri : Maka, tidak timbul soal sekadar hendak berseronok
atau belajar bersosial, jika yang dilakukan itu adalah
cabang redha kepada kufur yang hanya menatijahkan
kemurkaan Allah SWT. Matlamat tidak MENGHALALKAN cara abang…

Suami : Astaghfirullah…abang silap rupanya.. Ampunilah dosa hambaMu yang JAHIL ini ya Allah..

Isteri : Alhamdulillah.. sob.. sob.. sob..

Erm..sebenarnya ade ape dgn Valentine's Day ni?? Kenapa umat islam berderu-deru meyambutnya?? Mungkin ada yang tak tahu atau buat2 tak tahu tentang sejarah valentine day ni. Begini sejarahnya :

Asal mula hari Valentine tercipta pada jaman kerajaan Romawi. Menurut adat Romawi, 14 Februari adalah hari untuk menghormati Juno. Ia adalah ratu para dewa dewi Romawi. Rakyat Romawi juga menyebutnya sebagai dewi pernikahan. Di hari berikutnya, 15 Februari dimulailah perayaan 'Feast of Lupercalia.'

Pada masa itu, kehidupan belum seperti sekarang ini, para gadis dilarang berhubungan dengan para pria. Pada malam menjelang festival Lupercalia berlangsung, nama-nama para gadis ditulis di selembar kertas dan kemudian dimasukkan ke dalam gelas kaca. Nantinya para pria harus mengambil satu kertas yang berisikan nama seorang gadis yang akan menjadi teman kencannya di festival itu.
Tak jarang pasangan ini akhirnya saling jatuh cinta satu sama lain, berpacaran selama beberapa tahun sebelum akhirnya menikah. Dibawah pemerintahan Kaisar Claudius II, Romawi terlibat dalam peperangan. Claudius yang dijuluki si kaisar kejam kesulitan merekrut pemuda untuk memperkuat armada perangnya.

Ia yakin bahwa para pria Romawi enggan masuk tentara karena berat meninggalkan keluarga dan kekasihnya. Akhirnya ia memerintahkan untuk membatalkan semua pernikahan dan pertunangan di Romawi. Saint Valentine yang saat itu menjadi pendeta terkenal di Romawi menolak perintah ini.
Ia bersama Saint Marius secara sembunyi-sembunyi menikahkan para pasangan yang sedang jatuh cinta. Namun aksi mereka diketahui sang kaisar yang segera memerintahkan pengawalnya untuk menyeret dan memenggal pendeta baik hati tersebut.

Ia meninggal tepat pada hari keempat belas di bulan Februari pada tahun 270 Masehi. Saat itu rakyat Romawi telah mengenal Februari sebagai festival Lupercalia, tradisi untuk memuja para dewa. Dalam tradisi ini para pria diperbolehkan memilih gadis untuk pasangan sehari.

Dan karena Lupercalia mulai pada pertengahan bulan Februari, para pastor memilih nama Hari Santo Valentinus untuk menggantikan nama perayaan itu. Sejak itu mulailah para pria memilih gadis yang diinginkannya bertepatan pada hari Valentine


SUMBER

Haa..skrg dah tahu kan..jadi sebagai umat islam kita tak perlulah nak sambut 'HARI KEKASIH' nie.. Biarlah agama diorang je yang sambut. dan INGAT.....!!!!

BAHAGIA, CINTA & KASIH itu milik MUTLAK ALLAH  S.W.T. Tiada bahagia bagi orang-orang yang melanggar laranganNya.  Bagi sahabat-sahabat yang masih melihat sambutan PERAYAAN yang diraikan oleh orang-orang BUKAN ISLAM sebagai satu perkara yang tidak bersalahan dengan syara’, kembalilah bertaubat kepadaNya… Sesungguhnya Allah itu MAHA MENERIMA TAUBAT & MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENYAYANG.

VALENTINE DAYPERAYAAN ISLAM
HINDARI DARI MENYAMBUTNYA!!

Wallahuallam..

ps:-sebenarnya hari valentine day ni bnyak versi..kalau nak baca lebih lanjut KLIK DI SINI

~Untuk menjadi yang terbaik masih belum kumampu, namun ku cuba sedaya upaya

1 komen anda:

Sunah Mohammad said...

alhamdulillah...terima kasih! entry terbaek!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sponsor